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Política_Animação

Politics, Elections
& Disinformation

Orchestrated disinformation and propaganda campaigns are often used to polarize online debates, radicalize public perception of sensitive topics and create moral panic. Disinformation encompasses false information, rumors, information with a sensationalist and/or distorted framing, and conspiracy theories that are intended to negatively influence public opinion. Therefore, understanding these strategies requires knowledge about the functioning of the media ecosystem behind the dissemination of harmful content, made up of large media outlets, alternative media, hyper-partisan media, junk news portals, online advertisements, media platforms social and chat apps.

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Using online platforms that society cannot audit, different campaigns take advantage of new technologies to drive narratives and influence public opinion, collective action and government policies. That way, the characteristics and particularities of each platform are also relevant factors for understanding the political, social and economic objectives of these influence operations. In different social media, trolls, bots, fake profiles, anonymous users, influencers and politicians stand out in the production and sharing of biased information that benefits certain financial and political interests.

In this line of research, we carry out multiplatform analyzes of communication and disinformation strategies in contexts such as electoral campaigns, political crises, attacks on democratic institutions and attempts to delegitimize traditional media. NetLab has an agenda for diagnosing this informational phenomenon and its social and political consequences in Brazil, as a problematic information environment can threaten public security, fracture social cohesion, reduce trust in institutions and threaten the Democratic Rule of Law.

Studies in Progress

Mídia evangélica no ecossistema digital: o uso da religião na desinformação multiplataforma

Na disputa pelo apoio político de grupos religiosos, grupos fundamentalistas utilizam estratégias de pânico moral em pautas como combate à “ideologia de gênero” e defesa da “família tradicional brasileira”. Neste projeto, investigamos os principais atores e fontes da desinformação de viés religioso na internet brasileira.

Ataque às instituições democráticas: campanhas online contra a integridade eleitoral

Desinformação e polarização política na internet brasileira

Nos últimos anos, campanhas de desinformação dedicadas a minar a credibilidade das instituições responsáveis pela manutenção do processo democrático se intensificaram no Brasil. Por meio de uma análise multiplataforma, neste projeto pesquisamos estratégias e atores envolvidos em ameaças à integridade de eleições brasileiras.

A crescente polarização política tem sido justificada pela popularização de campanhas coordenadas de desinformação e discursos de ódio online. ao redor do mundo. Neste projeto, analisamos as especificidades do contexto brasileiro e as diferentes técnicas, estratégias, atores e articulações políticas e econômicas deste campo.

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