top of page
Economia_Animação

LINE OF RESEARCH 
SCIENCE, DENIALISM AND 
CONSPIRACY THEORIES

Digital media bring countless possibilities for the communication of scientific knowledge, but they also promote attacks and disinformation campaigns that confuse the population about what is or is not based on facts and legitimate research.  Organisations with different political and economic interests influence the production of communication about science and mobilize public opinion, acting as “dealers of doubt” in favor of explanations without evidence. Faced with society's growing demand for information, the media coverage of scientific controversies is a key point in the delegitimization of universities, research centers and other knowledge-producing institutions.

 

Conspiracy theories have always existed, and are associated with alternative explanations of complex phenomena and historical events, which are reduced to plans secretly devised by “powerful groups” and “enemies of society”. Conspiracies occupy a central place in denialism, a practice which involves systematic denial of the knowledge produced and legitimized by institutions such as the scientific community. Denial groups often claim “another kind of science”, rather than an overtly anti-scientific stance. Conspiratorial and denialist campaigns attack the credibility of researchers, experts and scientific popularizers, generating distrust among parts of the population.

 

​

A publicidade é a base do modelo de negócio das plataformas digitais, e desempenha um papel central na estratégia de campanhas de desinformação permanentes, que utilizam microtargeting, repetição e amplificação de narrativas conspiratórias, negacionistas e hiper partidárias. Tais campanhas podem envolver interações coordenadas entre agentes do setor privado, atores políticos, e organizações da sociedade e do Estado, beneficiando as próprias plataformas e movimentando mercados precarizados de produção dos conteúdos que circulam online.

Based on research on the covid-19 health crisis, climate change, the conspiracy theory of globalism and other controversies, our studies analyze computational and communication strategies in different networked digital platforms. We also seek to map the recommendations of the international scientific community for the development of public policies in this field and to foster evidence-based decision-making.

​

Estudos em Andamento

EcoJunk: mapeamento dos sites de junk news no ecossistema brasileiro de mídias digitais

O objetivo deste projeto é estudar as estratégias de produção, coordenação e disseminação online de desinformação no Brasil. Para isso, analisamos os aspectos fundamentais da economia política de sites de junk news, como os proprietários, as formas de financiamento e atuação multiplataforma desses portais.

​Desinformação anti-imprensa: análise multiplataforma das campanhas de difamação da mídia tradicional no Brasil

Deslegitimar os veículos da mídia tradicional para disputar influência na opinião pública é uma estratégia chave em campanhas de desinformação online, explorando tensões históricas entre imprensa, política e sociedade. Analisamos as principais narrativas, atores envolvidos e impactos deste fenômeno.
 

Financiamento da desinformação online: anúncios pagos e monetização de campanhas de desinformação

Anúncios digitais estão no centro do modelo de negócios das maiores empresas de mídia e tecnologia do mundo. Este projeto analisa as possibilidades e limitações na transparência e auditoria desses conteúdos, e investiga o uso nocivo da publicidade digital para impulsionar golpes, fraudes e campanhas de desinformação.

Institucional
Contato
logo_atualizada_branca.png
assinatura.png
ufrj-horizontal-negativa-completa-telas.png

© NetLab UFRJ 2023.  This work may be freely copied for non-commercial teaching and research purposes. If you want to make any other uses that infringe copyright, contact our coordination by email.

bottom of page