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LINE OF RESEARCH 
SCIENCE, DENIALISM AND 
CONSPIRACY THEORIES

Digital media bring countless possibilities for the communication of scientific knowledge, but they also promote attacks and disinformation campaigns that confuse the population about what is or is not based on facts and legitimate research.  Organisations with different political and economic interests influence the production of communication about science and mobilize public opinion, acting as “dealers of doubt” in favor of explanations without evidence. Faced with society's growing demand for information, the media coverage of scientific controversies is a key point in the delegitimization of universities, research centers and other knowledge-producing institutions.

 

Conspiracy theories have always existed, and are associated with alternative explanations of complex phenomena and historical events, which are reduced to plans secretly devised by “powerful groups” and “enemies of society”. Conspiracies occupy a central place in denialism, a practice which involves systematic denial of the knowledge produced and legitimized by institutions such as the scientific community. Denial groups often claim “another kind of science”, rather than an overtly anti-scientific stance. Conspiratorial and denialist campaigns attack the credibility of researchers, experts and scientific popularizers, generating distrust among parts of the population.

 

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As principais plataformas hoje se baseiam em algoritmos que realizam uma função editorial pautada por critérios definidos e programados por humanos, na medida em que selecionam conteúdos que serão expostos aos usuários. Diante da falta de transparência, os interesses políticos e econômicos das empresas são encobertos pelo verniz técnico dos algoritmos que utilizam. Em contrapartida, produtores de conteúdo buscam constantemente adaptar suas práticas de produção e distribuição às regras opacas desses sistemas, sob o risco de terem seu alcance e financiamento prejudicados pela plataforma caso não se adaptem.

Based on research on the covid-19 health crisis, climate change, the conspiracy theory of globalism and other controversies, our studies analyze computational and communication strategies in different networked digital platforms. We also seek to map the recommendations of the international scientific community for the development of public policies in this field and to foster evidence-based decision-making.

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Estudos em Andamento

O impacto das tecnologias digitais no consumo cultural

A internet revolucionou a escala de produção, acesso e compartilhamento de produtos culturais, como músicas e vídeos. Neste projeto analisamos os usos e impactos sociais, culturais e econômicos de intermediários online que classificam e recomendam conteúdos a partir de dados sobre o comportamento dos usuários. 

Propaganda computacional, automação e comportamento inautêntico nas mídias sociais

O estudo de interações inautênticas nas mídias sociais, como bots, cyborgs e trolls está no centro das pesquisas sobre estratégias de manipulação social em redes digitais. Neste projeto, investigamos as práticas e ferramentas envolvidas na corrida tecnológica das campanhas de propaganda computacional.

Sistemas de recomendação e seu impacto na circulação de informação online

Os sistemas de recomendação das plataformas online têm grande influência nas escolhas dos usuários, indicando relevância, gerando visibilidade e endossando conteúdos. Neste projeto, estudamos as funções editoriais e publicitárias exercidas por esses algoritmos, investigando os critérios e o impacto da recomendação.

Institucional
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