top of page
Política_Animação

LINE OF RESEARCH 
SCIENCE, DENIALISM AND 
CONSPIRACY THEORIES

Digital media bring countless possibilities for the communication of scientific knowledge, but they also promote attacks and disinformation campaigns that confuse the population about what is or is not based on facts and legitimate research.  Organisations with different political and economic interests influence the production of communication about science and mobilize public opinion, acting as “dealers of doubt” in favor of explanations without evidence. Faced with society's growing demand for information, the media coverage of scientific controversies is a key point in the delegitimization of universities, research centers and other knowledge-producing institutions.

 

Conspiracy theories have always existed, and are associated with alternative explanations of complex phenomena and historical events, which are reduced to plans secretly devised by “powerful groups” and “enemies of society”. Conspiracies occupy a central place in denialism, a practice which involves systematic denial of the knowledge produced and legitimized by institutions such as the scientific community. Denial groups often claim “another kind of science”, rather than an overtly anti-scientific stance. Conspiratorial and denialist campaigns attack the credibility of researchers, experts and scientific popularizers, generating distrust among parts of the population.

 

​

Utilizando plataformas online que a sociedade não consegue auditar, diferentes campanhas usufruem de novas tecnologias para impulsionar narrativas e influenciar a opinião pública, a ação coletiva e as políticas governamentais. Dessa forma, as características e particularidades de cada plataforma também são fatores relevantes para compreender os objetivos políticos, sociais e econômicos dessas operações de influência. Nas diferentes mídias sociais, trolls, bots, perfis falsos, usuários anônimos, influenciadores e políticos se destacam na produção e compartilhamento de informações tendenciosas que beneficiam determinados interesses financeiros e políticos.

Based on research on the covid-19 health crisis, climate change, the conspiracy theory of globalism and other controversies, our studies analyze computational and communication strategies in different networked digital platforms. We also seek to map the recommendations of the international scientific community for the development of public policies in this field and to foster evidence-based decision-making.

​

Estudos em Andamento

Mídia evangélica no ecossistema digital: o uso da religião na desinformação multiplataforma

Na disputa pelo apoio político de grupos religiosos, grupos fundamentalistas utilizam estratégias de pânico moral em pautas como combate à “ideologia de gênero” e defesa da “família tradicional brasileira”. Neste projeto, investigamos os principais atores e fontes da desinformação de viés religioso na internet brasileira.

Ataque às instituições democráticas: campanhas online contra a integridade eleitoral

Desinformação e polarização política na internet brasileira

Nos últimos anos, campanhas de desinformação dedicadas a minar a credibilidade das instituições responsáveis pela manutenção do processo democrático se intensificaram no Brasil. Por meio de uma análise multiplataforma, neste projeto pesquisamos estratégias e atores envolvidos em ameaças à integridade de eleições brasileiras.

A crescente polarização política tem sido justificada pela popularização de campanhas coordenadas de desinformação e discursos de ódio online. ao redor do mundo. Neste projeto, analisamos as especificidades do contexto brasileiro e as diferentes técnicas, estratégias, atores e articulações políticas e econômicas deste campo.

Institucional
Contato
logo_atualizada_branca.png
assinatura.png
ufrj-horizontal-negativa-completa-telas.png

© NetLab UFRJ 2023.  This work may be freely copied for non-commercial teaching and research purposes. If you want to make any other uses that infringe copyright, contact our coordination by email.

bottom of page