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NetLab UFRJ Project Coordinator discusses greenwashing in public hearing

  • Writer: Rafaela  Campos da Silva
    Rafaela Campos da Silva
  • Aug 6
  • 2 min read
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Photo: Public Hearing


Nesta terça-feira (06/08), a pesquisadora do Laboratório de Estudos de Internet e Redes Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NetLab UFRJ), Nicole Sanchotene, participou de uma audiência pública na Câmara dos Deputados para discutir a publicidade ambiental enganosa (greenwashing) e os impactos para o consumidor, no âmbito do Projeto de Lei no 1008/2025


Na Câmara, foram feitas denúncias de propagandas exageradas e falsas sobre responsabilidade ambiental de empresas. Além da pesquisadora do Laboratório, especialistas como Julia Dias (Programa de Consumo Responsável e Sustentável) e Suely Araújo (Observatório do Clima), também defenderam a regulamentação da publicidade sobre sustentabilidade ambiental na audiência.


Segundo Nicole Sanchotene, quase metade dos 2.798 anúncios sobre transição energética coletados pelo NetLab UFRJ entre setembro de 2024 e março de 2025 no LinkedIn apresentavam indícios de publicidade verde enganosa, ou greenwashing. "Além de alegações exageradas, vagas ou distorcidas, nós identificamos algumas estratégias sofisticadas para confundir os consumidores. Entre elas, destaca-se a proliferação de selos, prêmios e certificados de sustentabilidade, muitos deles emitidos por entidades com interesses comerciais e cuja credibilidade é difícil ou praticamente impossível de verificar.”


On Tuesday (August 6th), Nicole Sanchotene, a researcher at the Laboratory for Internet and Social Media Studies at the Federal University of Rio de Janeiro (NetLab UFRJ), participated in a public hearing in the Chamber of Deputies to discuss misleading environmental advertising (greenwashing) and its impacts on consumers, under Bill 1008/2025.


In the Chamber, complaints were made about exaggerated and false advertising about companies' environmental responsibility. In addition to the Laboratory researcher, experts such as Julia Dias (Program for Responsible and Sustainable Consumption) and Suely Araújo (Climate Observatory) also advocated for the regulation of advertising about environmental sustainability at the hearing.


According to Nicole Sanchotene, almost half of the 2,798 ads about energy transition collected by NetLab UFRJ between September 2024 and March 2025 on LinkedIn showed signs of misleading green advertising, or greenwashing. "In addition to exaggerated, vague, or distorted claims, we identified some sophisticated strategies to confuse consumers. Among them, the proliferation of sustainability seals, awards, and certificates stands out, many of them issued by entities with commercial interests and whose credibility is difficult or practically impossible to verify."



Watch Nicole Sanchotene's participation



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